CRM voor musea en culturele sector

CRM
crm voor musea

CRM voor musea en culturele sector

Ook in de wereld van het museum speelt het CRM-systeem steeds vaker een cruciale rol. Customer Relationship Management helpt musea niet alleen met het onderhouden van de relatie met bezoekers (lees: klanten), maar ook met het onderhouden én opbouwen van de relaties met investeerders.

Het CRM-systeem als bron van kennis

Customer Relationship Management vormt een waardevolle bron van informatie. Gegevens over bezoekers en hun interesses kunnen worden opgeslagen in het CRM-systeem. Het analyseren van deze gegevens kan tot interessante inzichten leiden, die voor verschillende doeleinden kunnen worden gebruikt. Het is met deze gegevens mogelijk om tentoonstellingen samen te stellen, die passen bij de interesse van de bezoeker. Ook andere informatie kan waardevolle inzichten geven, zoals bijvoorbeeld de gemiddelde bezoek-frequentie. Het aantal verschillende tentoonstellingen kan aan de hand van deze gegevens geoptimaliseerd worden.

Het CRM-systeem als marketing-machine

Het CRM-systeem kent verschillende relevante koppelingen, zoals koppelingen met e-mail marketing-software. De kracht van e-mail marketing en CRM schuilt niet alleen in het personaliseren van campagnes, maar ook in het verzamelen van aanvullende informatie. Het e-mail marketing-programma verzamelt gegevens over de klant en koppelt deze aan de beschikbare informatie in het CRM-systeem. Op basis van deze gegevens kunnen conclusies over de interesses van de klant worden getrokken. Het klantprofiel wordt door deze koppeling vollediger en de marketing-inspanningen worden meer doelgericht. Het belang van gerichte acties en campagnes in de culturele sector wordt niet alleen veroorzaakt door de behoefte aan relevantie; het budget is beperkt en de return on investment is cruciaal voor het slagen van de campagne én de overlevingskansen.

Het Rijksmuseum

Het voortbestaan van een museum kan niet zonder het aantrekken van bezoekers en steeds meer musea en andere culturele instellingen maken dankbaar gebruik van marketing om te overleven. Het Rijksmuseum in Amsterdam opende in 2015 haar deuren voor het NIMA. Het Rijksmuseum liet in de masterclasses zien welk effect het internet op het museum heeft gehad en hoe het museum met (online) marketing heeft ingezet.

Het moderne museum

Het museum zoekt naar manieren om relevant te zijn én te blijven in de moderne maatschappij. Creatieve campagnes zien we dan ook steeds vaker in de culturele sector. Het Stedelijk Museum introduceerde in 2014 de Mood-app, die bezoekers in staat stelde om het museum op hun eigen manier te beleven. Het British Museum probeerde een plek in de virtuele wereld van de game Minecraft te veroveren om onder de aandacht van de nieuwe generatie te komen.

CRM en social media

Ook zonder creatieve apps en virtuele plekken in games hebben musea met de opkomst van het internet en social media te maken. Het CRM-systeem kent bijvoorbeeld verschillende koppelingen met social media, die het interesse-profiel van de bezoeker kunnen uitbreiden.

Het CRM-systeem als relatiebeheer-tool

Het gemiddelde museum heeft diverse relaties die onderhouden moeten worden, relaties met bezoekers, de gemeente en andere instellingen, particuliere eigenaars van kunst-objecten en investeerders. Het beheren van deze relaties is mensenwerk, maar het CRM-systeem maakt het proces een stuk efficiënter én zorgt dat waardevolle gegevens niet verloren gaan met het vertrek van medewerkers.

Conclusie

Het CRM-systeem kan musea en de culturele sector op verschillende manieren helpen met het beheren van gegevens, het onderhouden van relaties en het bedenken en uitvoeren van marketing- en communicatie-campagnes.

Previous
Previous

Zo creëer je een commerciële strategie – tips en valkuilen

Next
Next

Archie CRM & Outlook, de kracht van e-mail-CRM-integratie