6 sales- en marketingprojecten voor meer omzet

door | jul 8, 2021 | CRM, Marketing | 0 Reacties

Inspiratie om in de zomer te starten

Na een bewogen periode ziet het er naar uit dat we na de zomer zoetjes aan terugkeren naar een wereld die we gewend zijn. De eerste fysieke events staan al weer gepland en het aantal klantbezoeken neemt toe. We duiken eerst even de zomer in om op te laden en vooruit te kijken. De zomerperiode is een mooie tijd om te werken aan projecten waar je in de drukkere periodes misschien minder tijd voor hebt. We geven je graag een aantal tips voor behapbare zomerprojecten voor meer omzet in het najaar.

Marketingprojecten

1. Bedenk een nieuwe e-mailmarketing funnel voor meer conversie

E-mailmarketing biedt kansen voor alle fases in de customer journey. Zeker als je gebruikmaakt van een integratie met CRM zijn de mogelijkheden eindeloos. Misschien is er een type e-mail die je nog niet inzet maar die wel kan helpen bij het verhogen van de omzet. Denk bijvoorbeeld een lead nurturing-programma voor websitebezoekers die een whitepaper hebben gedownload. Stuur na een aantal dagen een e-mail met een extra template als aanvulling op de whitepaper. Weer een aantal dagen later stuur je een relevante blogpost om de week daarop de prospect te verrassen met een interessante case study en een aanbod voor een gratis consult.

Dit soort e-mailmarketing-funnels zijn redelijk eenvoudig op te zetten in de zomerperiode door gebruik te maken van bestaande content en de focus te leggen op een specifieke doelgroep.
Meer inspiratie voor het inzetten van e-mailmarketing in combinatie met CRM

2. Start een pilot met ABM

Een interessante strategie om high value-klanten te benaderen is Account Based Marketing (ABM). Bij deze methode wordt de DMU van een selecte groep klanten uitgebreid in kaart gebracht en met een contactstrategie op maat bewerkt. Deze strategie leent zich ook uitstekend voor een pilot die in de zomer is op te zetten. Selecteer bijvoorbeeld een twintigtal klanten van een bepaalde niche en bedenk daar een gerichte marketing- en salescampagne voor die je in het najaar uitrolt. Werkt het? Dan is het interessant om op te schalen en de beproefde ABM aanpak verder uit te rollen voor meerdere doelgroepen in 2021 en verder.

Lees ook onze gratis whitepaper over Account Based Marketing en CRM:

Account based marketing whitepaper

3. Genereer leads via klanten met een promotorprogramma

Naast de directe marktbenadering liggen er ook kansen voor leadgeneratie door bestaande klanten te activeren. Je kunt meerdere acties opzetten om promotors te maken van klanten. Een van die acties om mee aan de slag te gaan is een referral programma voor klanten. Hiermee stimuleer je klanten om leads aan te dragen in ruil voor een beloning. Dit hoeft niet direct groots opgezet te worden voor de hele organisatie. Je kunt starten met een selecte groep klanten en experimenteren met verschillende programma’s. Test bijvoorbeeld welke type beloning het meeste aanspreekt (voordeel op gebruik van producten/diensten, een lead fee etc.).
Hoe maak je promotors van jouw klanten? 

4. Neem je offertes onder de loep voor meer conversie

Het verbeteren van offertes kan leiden tot een hogere conversie en is daarmee al snel de moeite waard. Je hoeft niet direct de hele offertes binnenstebuiten te keren maar kunt je richten op het aanscherpen van een aantal onderdelen. Het anders formuleren van teksten, het aanpassen van de opbouw of het herschrijven van titels en tussenkopjes kan al een groot verschil maken in de beleving van het voorstel. En ook het slim gebruik maken van neurotechnieken om je klant te triggeren helpt daarbij.

Lees onze gratis whitepaper over Slimme Neurotechnieken

Gratis whitepaper neurotechnieken

5. Gebruik de klantenpiramide voor een gedegen klantcontactstrategie

De meeste bedrijven informeren regelmatig hun klanten met berichten over producten, diensten, evenementen en nieuws van het bedrijf. In de praktijk ontvangen klanten allemaal dezelfde informatie. Terwijl er toch verschillen zitten in de waarde die ze vertegenwoordigen voor de organisatie. Door een contactstrategie te baseren op het type klant en de klantwaarde worden resources efficiënter ingezet. Ook kunnen er kansen worden benut voor up-selling en het verhogen van de klanttevredenheid. Het is wellicht te hoog gegrepen om een dergelijke strategie op te zetten in een zomerperiode maar er kan wel een start gemaakt worden. Je zou kunnen starten met het opstellen en analyseren van een klantpiramide. Op basis hiervan kun je vervolgens aan de slag met een strategische contactstrategie voor klanten.

6. Maak een plan voor klantbezoeken en -contacten na COVID

Nu de coronapandemie lijkt in te dammen gaan we elkaar weer meer fysiek ontmoeten. Het thuiswerken en digitaal ontmoeten zal echter ook een onderdeel uitmaken van het nieuwe normaal. Dit vraagt wel om een aanpassing van de visie op contactmomenten in marketing- en salesprocessen. Wat wordt jouw beleid voor sales en accountmanagement nu fysieke ontmoetingen weer meer mogelijk zijn? Hoe ga je om met events, beurzen en webinars? Deze zomer is bij uitstek het moment om daar een visie over te bepalen en uit te rollen in de organisatie.

We hopen je met deze tips geïnspireerd te hebben om tijdens en na de zomer aan de slag te gaan met interessante sales- en marketingprojecten die bijdragen aan meer omzet!

Geniet van de zomer!