CRM-succes verhogen? Volg de online CRM-trainingen en laat je coachen

CRM-training onmisbaar onderdeel van CRM-implementatie

He beschikken over de juiste CRM-software die is ingericht op maat van jouw organisatie is één ding. Maar dat betekent nog niet dat al je medewerkers het maximale uit de software halen. Daarom vormen CRM-trainingen en begeleiding op de werkvloer door CRM-coaches een onlosmakelijk onderdeel van iedere CRM-implementatie. Het opbouwen en behouden van een relatie met de klant is immers een complex traject dat bestaat uit heel veel deelprocessen. Archie ondersteunt je daarin met de Archie Academy, een platform met online CRM-trainingen en persoonlijke coaching. We noemen hier in vogelvlucht de onderwerpen die in de CRM-training aan de orde komen en waar de CRM-coaches bedrijven in begeleiden.

CRM-strategie

Een gedegen strategie is de basis voor succesvol relatiebeheer en CRM. Zonder een goede strategie zullen de verschillende tools en activiteiten op het gebied van CRM  nooit het maximale resultaat opleveren. De Archie CRM-coaches helpen je met het bepalen van je CRM-strategie en de vertaling van die strategie naar je eigen marketing-, sales- en servicepraktijk. Daardoor wordt ook duidelijk welke van de hieronder genoemde CRM-trainingen en e-learningmodules belangrijk zijn voor het succes van jouw CRM-implementatie.

Communicatie met klanten

Het communiceren met de klant is een continu proces. Communicatie met de klant kan zowel op initiatief van de organisatie (outbound) als op initiatief van de klant (inbound) gebeuren. Er zijn vele verschillende communicatievormen. Hieronder noemen we de belangrijkste. In de online CRM-trainingen van de Archie CRM Academy komen ze allemaal aan de orde. Met CRM-coaching helpen we je vervolgens om de nieuwe kennis toe te passen in de praktijk.

(Online) marketing

Het strategisch inzetten van marketing kent meer doelen dan simpele cross-selling en up-selling. Hoe de organisatie met potentiële klanten communiceert, is een bepalende factor voor de verdere uitbouw van de klantrelatie. Het scheppen van onrealistische verwachtingen kan dan ook fataal zijn. En ook nadat een bedrijf klant is geworden, zal het de marketinguitingen van de organisatie te zien krijgen. Het bevestigen van het bestaande beeld van de organisatie zorgt voor vertrouwen en loyaliteit.

Het vakgebied marketing is breed en biedt nog vele interessante kansen op het gebied van relatiebeheer en CRM. In de CRM-training gaan we onder meer in op:

* social media en social media marketing
* e-mail marketing
* content marketing
* loyaliteitsprogramma’s

Social media en social media marketing

Social media en social media marketing bieden de organisatie de kans om de dialoog aan te gaan met klanten. Waar e-mailmarketing nog gericht is op zenden, praten klanten via social media ook terug. Dat biedt organisaties ook de kans om met behulp van social listening meer inzicht in gedrag, wensen en behoeften te krijgen. Welke zaken houden de klant bezig? Welke pijn ervaart hij? Hoe kunnen deze problemen worden opgelost? Het is slechts een greep uit de vraagstukken die in de CRM-training over social media en social media marketing de revue passeren.

E-mail marketing

Het inzetten van e-mail marketing in combinatie met het CRM-systeem (e-mail integratie in de CRM-software) is een krachtig én persoonlijk hulpmiddel. Het geeft je de mogelijkheid om de berichtgeving in je e-mail nieuwsbrief af te stemmen op de behoeften en wensen van de klant. Zo lever je een waardevolle bijdrage aan het opbouwen en onderhouden van de klantrelatie.

Content marketing

Content marketing verschuift langzamerhand van outbound naar inbound marketing. Waar in het verleden de al genoemde e-mail nieuwsbrief nog het voornaamste instrument was, denken content marketeers nu na over de vraag: hoe kan content een bijdrage leveren aan de klantrelatie? Met content marketing kun je bijvoorbeeld in blogs en artikelen vragen van klanten beantwoorden. Op die manier laat je zien dat je weet wat er speelt in de markt en wek je vertrouwen. Ook als de klant de vraag in eerste instantie aan Google heeft gesteld en via de zoekresultaten op jouw website belandt. In de CRM-training over content marketing gaan we dieper in op hoe je dit vormgeeft met Archie. Onze CRM-coach kan je vervolgens helpen bij het ontwikkelen van de juiste content marketing strategie voor jouw doelgroep.

Loyaliteitsprogramma’s

Het klinkt misschien ouderwets: zegels en spaarkaarten voor bestaande klanten. Loyaliteitsprogramma’s kunnen echter op verschillende manieren worden vormgegeven. Loyaliteitsprogramma’s kunnen een krachtig hulpmiddel zijn op het gebied van relatiebeheer en CRM. Het is de uitdaging voor marketeers om klantloyaliteitsprogramma’s meer te laten zijn dan de simpele e-mail-campagnes, die zich richten op de verjaardag van de klant. Gebruik loyaliteitsprogramma’s om begrip voor de klant en de wensen van de klant te laten zien op een manier die past bij de eigen organisatie en haar producten en diensten. Op het blog van Spotler staan een aantal interessante voorbeelden ter inspiratie. In de CRM-training over loyalty programma’s laten we met bruikbare voorbeelden zien hoe je een loyaliteitsprogramme in Archie vormgeeft.

Klantenservice

Het spreekt voor zich dat deze afdeling een essentiële rol speelt in het bouwen en behouden van een goede relatie met de klant. Hier komen immers alle vragen en klachten binnen. Slimme organisaties zien klachten als een kans om zichzelf opnieuw te bewijzen tegenover de klant. Het oplossen van klachten en problemen bevestigt tegenover de klant opnieuw dat de organisatie waarde hecht aan de klant en de klantrelatie. Door daarnaast te analyseren waar klantvragen en klachten over gaan, kun je verbeteringen doorvoeren in je producten, diensten en/of processen om te voorkomen dat die klachten nog eens ontstaan of dat klanten vragen hebben. In de CRM-training over klantenservers gaan we in op de rol die klantenservice medewerkers hebben in retentie en klantbehoud.

Vorige
Vorige

Account Based Marketing: een nieuwe invulling van de AIDA

Volgende
Volgende

Klantdata verzamelen in 4 stappen